Berlin - Rețeaua și trenurile S-Bahn
- Marian Andrei
- Administrator
- Mesaje: 2673
- Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
- Localitate: Bucuresti
- Contact:
S-Bahn Berlin este rețeaua de trenuri urbane care inconjoara și traversează zona metropolitană Berlin. Are o lungime de 340 km, 16 linii și 168 de stații.
Ca linii, sunt organizate astfel:
Ringbahn
S41 Südkreuz – Südkreuz (clockwise Ring)
S42 Südkreuz – Südkreuz (anticlockwise Ring)
S46 Westend – Königs Wusterhausen
S47 Spindlersfeld – Hermannstraße – (Südkreuz)
S8 Birkenwerder – (Grünau) – Zeuthen
Stadtbahn
S3 Erkner – Spandau
S5 Westkreuz – Strausberg-Nord
S7 Ahrensfelde – (Wannsee) – Potsdam HBF
S75 Wartenberg – Warschauer Straße
S9 Flughafen BER Airport – Spandau
Nord-Süd Bahn
S1 Wannsee – Oranienburg
S2 Blankenfelde – Bernau
S25 Teltow Stadt – Hennigsdorf
S26 Teltow Stadt – Waidmannslust
S45 Flughafen BER Airport – Südkreuz
S85 Grünau – Pankow
Liniile S41 și S42 sunt cele care inconjoara orasul.
Ca linii, sunt organizate astfel:
Ringbahn
S41 Südkreuz – Südkreuz (clockwise Ring)
S42 Südkreuz – Südkreuz (anticlockwise Ring)
S46 Westend – Königs Wusterhausen
S47 Spindlersfeld – Hermannstraße – (Südkreuz)
S8 Birkenwerder – (Grünau) – Zeuthen
Stadtbahn
S3 Erkner – Spandau
S5 Westkreuz – Strausberg-Nord
S7 Ahrensfelde – (Wannsee) – Potsdam HBF
S75 Wartenberg – Warschauer Straße
S9 Flughafen BER Airport – Spandau
Nord-Süd Bahn
S1 Wannsee – Oranienburg
S2 Blankenfelde – Bernau
S25 Teltow Stadt – Hennigsdorf
S26 Teltow Stadt – Waidmannslust
S45 Flughafen BER Airport – Südkreuz
S85 Grünau – Pankow
Liniile S41 și S42 sunt cele care inconjoara orasul.
- Marian Andrei
- Administrator
- Mesaje: 2673
- Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
- Localitate: Bucuresti
- Contact:
Ca trenuri, exista modelele seriile 480, 481/482, 483/484 si 485/885. Cele mai noi sunt cele din seria 483/484 produse începând cu anul 2020 de asocierea Stadler - Siemens.
Seria 480, formeaza garnituri din trenuri compuse din cate doua vagoane cu articulatie la mijloc, sunt in circulatie din 1986.
Seria 485/885, am intalnit doar un singur tren de acest tip zilele trecute, dar si in 2016 la vizita anterioara in Berlin. Au fost retrase mare parte din circulatie in 2017 conform surselor locale, termenul pentru retragerea lor defintiva fiind 2023, pe masura ce sosesc noile trenuri.
Seria 481/482, formează garnituri din trenuri compuse din cate doua si cate 4 vagoane, cu articulatii la cuplare. Sunt produse incepand cu 1996 fiind majoritare in prezent pe toate liniile S-Bahn.
Seria 483/484, formeaza garnituri din trenuri compuse din cate doua si cate 4 vagoane, cuplate cu articulatii. Sunt produse incepand cu 2019, fiind parte a unei colaborari Stadler - Siemens.
Seria 480, formeaza garnituri din trenuri compuse din cate doua vagoane cu articulatie la mijloc, sunt in circulatie din 1986.
Seria 485/885, am intalnit doar un singur tren de acest tip zilele trecute, dar si in 2016 la vizita anterioara in Berlin. Au fost retrase mare parte din circulatie in 2017 conform surselor locale, termenul pentru retragerea lor defintiva fiind 2023, pe masura ce sosesc noile trenuri.
Seria 481/482, formează garnituri din trenuri compuse din cate doua si cate 4 vagoane, cu articulatii la cuplare. Sunt produse incepand cu 1996 fiind majoritare in prezent pe toate liniile S-Bahn.
Seria 483/484, formeaza garnituri din trenuri compuse din cate doua si cate 4 vagoane, cuplate cu articulatii. Sunt produse incepand cu 2019, fiind parte a unei colaborari Stadler - Siemens.
- punmeister
- Utilizator avansat
- Mesaje: 350
- Membru din: Mar Mai 03, 2022 7:12 pm
- Localitate: Aviatiei City
Vin cu niste detalii
Clasa 480 - Toaster: a fost un proiect conceput de catre Berlinul de Vest odata cu preluarea de catre BVG a partii vestice a retelei de S-Bahn, abandonata dupa greva masiva a mecanicilor de tren ai Deutsche Reichsbahn (operatorul feroviar al RDG) si de boicotul vesticilor impotriva DR, avand in vedere ca banii din bilete ajungeau sa fianteze regimul comunist din est. Ele au fost menite sa inlocuiasca parcul extrem de invechit de trenuri clasa 275 (Stadbahner) construite cu mult inaintea celui de al doilea Razboi Mondial.
Au fost construite de catre Waggon Union in Berlin, cu sprijinul AEG si Siemens. Designul a fost realizat de catre Prof. Herbert Lindinger.
In total s-au produs 80 de unitati. Initial au fost construite 4 prototipuri in 1987, doua in albastru (Kristallblau) si doua in schema clasica rosu-galben (Traditionsfarbe), toate fiind casate in anul 2002. Dupa cadarea Zidului a inceput productia de serie pentru BVG si DR.
Recent au fost modernizate de catre ABB cu invertoare noi in tehnologie IGBT, asa putand sa extinda durata de viata cu pana la 10 ani, urmand din anul 2028 sa inceapa inlocuirea treptata a acestora.
Porecla de Toaster vine de la forma lor ce aduce cu un prajitor Siemens de prin anii 40, dar in special datorita numeroaselor incendii pe care le-au cauzat, in special cel din Anhalter Bahnhof in anul 2004. De atunci au fost interzise sa circule pe S1, S2, S25 si S26.
Clasa 485/885 - Coladose: - Proiectul estic al DR conceput prin anii 70, la fel menite sa inlocuiasca batranele Stadtbahner. Au fost construite in total 170 de trenuri cu doua vagoane (Viertelzug) de catre LEW Hennigsdorf, mai tarziu AEG.
Initial urmau sa fie retrase prin anii 2000 odata cu finalizarea livrarii de trenuri clasa 481 de catre Bombardier, dar din cauza numeroaselor probleme pe care le-au avut, suficient cat sa cauzeze o criza de material rulant in perioada 2009/2011, au fost reactivate. Acum sunt in proces de a fi inlocuite de noile trenuri clasa 483/484.
Porecla de Coladose vine de la schema lor de serie, cea in rosu cu dunga neagra in zona geamurilor, aducand mult cu dozele de Coca-Cola.
Ambele proiecte (480 si 485/885) au fost abandonate dupa reunificarea din 1992.
Clasa 481/482 - Taucherbrille: Dupa reunificare si preluarea exploatarii retelei de catre DB prin subsidara sa S-Bahn Berlin GmbH, s-a luat decizia de a avea un parc omogen de trenuri noi.
Astfel a fost conceputa clasa 481/482, fiind comandate un numar imens de 500 de trenuri cu doua module (Viertelzug) in anul 1994, urmand sa fie construite de catre AEG Hennigsdorf si DWA Ammendorf. Pe masura ce comanda era in desfasurare, AEG a fost inclusa in ADtranz in anul 1996, iar DWA a fost cumparata de Bombardier in 1998, iar in final ADtranz a fost vanduta catre Bombardier in 2001.
Primele 10 trenuri au inceput sa circule din Decembrie 1996, urmand ca pana in 2004 sa fie finalizata intreaga comanda de 500 de trenuri. Acestea au inlocuit tot parcul pre-WWII clasa 475, 476 si 477.
Acestea au devenit notorii pentru problemele pe care le-au cauzat, in special accidentele din cauza franelor slabe (suficient cat sa fie restrictionate la 80 km/h de catre EBA) si a deraierilor. S-a ajuns ca in anul 2009 disponibiltatea acestora sa devina din ce in ce mai redusa, suficient cat sa se ajunga la turatii reduse si chiar la inchiderea unor linii de S-Bahn. Aceasta criza a devenit un mare scandal politic la vremea aceea.
Problemele in mare s-au rezolvat in timp, iar acum sunt toate trecute prin RK (unul similar CH-PPCurilor la noi
) la HW Schoneweide, RK care a inceput odata cu sosirea prototipurilor 483/484 prin 2018. In planul DB se doreste ca aceste trenuri sa fie retrase incepand cu anul 2030.
Porecla de Taucherbrille vine de la designul botului, aducand a ochelari de scafandru. Insa in randul pasionatilor din Berlin circula si porecla de Klobrille (colac de WC
) avand in vedere calitatea foarte slaba a trenurilor si a problemelor pe care le-au cauzat.
Clasa 483/484 - Tablet: Acestea sunt inlocuitoarele clasei 485/885 si mai incolo a clasei 480. Au fost comandate la finalul anului 2015, comanda care a ajuns in mana JV-ului Stadler+Siemens. In total, au fost comandate 21 de trenuri clasa 483 (cele cu doua vagoane), respectiv 85 de trenuri clasa 484 (cu patru vagoane).
Stadler in Pankow se ocupa de partea mecanica si de asamblare, in timp ce Siemens se ocupa de partea electrica, dar si de omologare, capurile de serie au fost probate la centrul de teste Siemens din Wegberg-Wildenrath.
Pentru a nu repeta istoria clasei 481/482, acestea au fost testate intens, chiar un an intreg pe reteaua de S-Bahn, pentru un total de 120000 de km parcursi.
Au intrat in exploatare chiar pe 1 Ianuarie 2021, pe ruta S47 Hermannstraße - Spindlersfeld.
Porecla de Tablet vine de la designul botului si a fost atribuita chiar de catre S-Bahn Berlin GmbH in urma unui sondaj in randul calatorilor.

Clasa 480 - Toaster: a fost un proiect conceput de catre Berlinul de Vest odata cu preluarea de catre BVG a partii vestice a retelei de S-Bahn, abandonata dupa greva masiva a mecanicilor de tren ai Deutsche Reichsbahn (operatorul feroviar al RDG) si de boicotul vesticilor impotriva DR, avand in vedere ca banii din bilete ajungeau sa fianteze regimul comunist din est. Ele au fost menite sa inlocuiasca parcul extrem de invechit de trenuri clasa 275 (Stadbahner) construite cu mult inaintea celui de al doilea Razboi Mondial.
Au fost construite de catre Waggon Union in Berlin, cu sprijinul AEG si Siemens. Designul a fost realizat de catre Prof. Herbert Lindinger.
In total s-au produs 80 de unitati. Initial au fost construite 4 prototipuri in 1987, doua in albastru (Kristallblau) si doua in schema clasica rosu-galben (Traditionsfarbe), toate fiind casate in anul 2002. Dupa cadarea Zidului a inceput productia de serie pentru BVG si DR.
Recent au fost modernizate de catre ABB cu invertoare noi in tehnologie IGBT, asa putand sa extinda durata de viata cu pana la 10 ani, urmand din anul 2028 sa inceapa inlocuirea treptata a acestora.
Porecla de Toaster vine de la forma lor ce aduce cu un prajitor Siemens de prin anii 40, dar in special datorita numeroaselor incendii pe care le-au cauzat, in special cel din Anhalter Bahnhof in anul 2004. De atunci au fost interzise sa circule pe S1, S2, S25 si S26.
Clasa 485/885 - Coladose: - Proiectul estic al DR conceput prin anii 70, la fel menite sa inlocuiasca batranele Stadtbahner. Au fost construite in total 170 de trenuri cu doua vagoane (Viertelzug) de catre LEW Hennigsdorf, mai tarziu AEG.
Initial urmau sa fie retrase prin anii 2000 odata cu finalizarea livrarii de trenuri clasa 481 de catre Bombardier, dar din cauza numeroaselor probleme pe care le-au avut, suficient cat sa cauzeze o criza de material rulant in perioada 2009/2011, au fost reactivate. Acum sunt in proces de a fi inlocuite de noile trenuri clasa 483/484.
Porecla de Coladose vine de la schema lor de serie, cea in rosu cu dunga neagra in zona geamurilor, aducand mult cu dozele de Coca-Cola.
Ambele proiecte (480 si 485/885) au fost abandonate dupa reunificarea din 1992.
Clasa 481/482 - Taucherbrille: Dupa reunificare si preluarea exploatarii retelei de catre DB prin subsidara sa S-Bahn Berlin GmbH, s-a luat decizia de a avea un parc omogen de trenuri noi.
Astfel a fost conceputa clasa 481/482, fiind comandate un numar imens de 500 de trenuri cu doua module (Viertelzug) in anul 1994, urmand sa fie construite de catre AEG Hennigsdorf si DWA Ammendorf. Pe masura ce comanda era in desfasurare, AEG a fost inclusa in ADtranz in anul 1996, iar DWA a fost cumparata de Bombardier in 1998, iar in final ADtranz a fost vanduta catre Bombardier in 2001.
Primele 10 trenuri au inceput sa circule din Decembrie 1996, urmand ca pana in 2004 sa fie finalizata intreaga comanda de 500 de trenuri. Acestea au inlocuit tot parcul pre-WWII clasa 475, 476 si 477.
Acestea au devenit notorii pentru problemele pe care le-au cauzat, in special accidentele din cauza franelor slabe (suficient cat sa fie restrictionate la 80 km/h de catre EBA) si a deraierilor. S-a ajuns ca in anul 2009 disponibiltatea acestora sa devina din ce in ce mai redusa, suficient cat sa se ajunga la turatii reduse si chiar la inchiderea unor linii de S-Bahn. Aceasta criza a devenit un mare scandal politic la vremea aceea.
Problemele in mare s-au rezolvat in timp, iar acum sunt toate trecute prin RK (unul similar CH-PPCurilor la noi

Porecla de Taucherbrille vine de la designul botului, aducand a ochelari de scafandru. Insa in randul pasionatilor din Berlin circula si porecla de Klobrille (colac de WC

Clasa 483/484 - Tablet: Acestea sunt inlocuitoarele clasei 485/885 si mai incolo a clasei 480. Au fost comandate la finalul anului 2015, comanda care a ajuns in mana JV-ului Stadler+Siemens. In total, au fost comandate 21 de trenuri clasa 483 (cele cu doua vagoane), respectiv 85 de trenuri clasa 484 (cu patru vagoane).
Stadler in Pankow se ocupa de partea mecanica si de asamblare, in timp ce Siemens se ocupa de partea electrica, dar si de omologare, capurile de serie au fost probate la centrul de teste Siemens din Wegberg-Wildenrath.
Pentru a nu repeta istoria clasei 481/482, acestea au fost testate intens, chiar un an intreg pe reteaua de S-Bahn, pentru un total de 120000 de km parcursi.
Au intrat in exploatare chiar pe 1 Ianuarie 2021, pe ruta S47 Hermannstraße - Spindlersfeld.
Porecla de Tablet vine de la designul botului si a fost atribuita chiar de catre S-Bahn Berlin GmbH in urma unui sondaj in randul calatorilor.
- Marian Andrei
- Administrator
- Mesaje: 2673
- Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
- Localitate: Bucuresti
- Contact:
Prima mea tura cu un 483/484 de la Schonefeld la Sudkreuz. M-a suprins placut, extrem de silentios la interior, practic nu auzi deloc motoarele sau convertizoarele lucrand.
- Marian Andrei
- Administrator
- Mesaje: 2673
- Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
- Localitate: Bucuresti
- Contact:
Si o serie de poze cu seria 483/484 pe retea. Timid isi fac loc si pe 41/42.
- Marian Andrei
- Administrator
- Mesaje: 2673
- Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
- Localitate: Bucuresti
- Contact:
Si inca o serie tot cu 483/484.
- Marian Andrei
- Administrator
- Mesaje: 2673
- Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
- Localitate: Bucuresti
- Contact:
Incepand cu 1 octombrie, ramele din seria 485/885 au fost retrase definitiv din circulatie!
- punmeister
- Utilizator avansat
- Mesaje: 350
- Membru din: Mar Mai 03, 2022 7:12 pm
- Localitate: Aviatiei City
Dap, de data asta au fost retrase definitiv. Urmeaza clasa 480 la finalul acestui deceniu, dupa din 2030 incolo clasa 481/482.
- punmeister
- Utilizator avansat
- Mesaje: 350
- Membru din: Mar Mai 03, 2022 7:12 pm
- Localitate: Aviatiei City
- Marian Andrei
- Administrator
- Mesaje: 2673
- Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
- Localitate: Bucuresti
- Contact:
Am mai gasit un tren deja „istoric” prins, cand sortam pozele de la Berlin.

- Marian Andrei
- Administrator
- Mesaje: 2673
- Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
- Localitate: Bucuresti
- Contact:
Acum o serie de imagini cu seria 481/2, se disting destul de usor si cele cu modernizare recenta, au spatii pentru biciclete marcate si schema de vopsire nu mai are dunga rosie deasupra geamurilor, semanand mult cu noile Stadler/ Siemens.
- Marian Andrei
- Administrator
- Mesaje: 2673
- Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
- Localitate: Bucuresti
- Contact:
Inca o serie, am reusit sa prind si trenul cu istoria S-Bahn pe el.
- Marian Andrei
- Administrator
- Mesaje: 2673
- Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
- Localitate: Bucuresti
- Contact:
Si in final cateva poze cu seria cea mai veche acum din Berlin, 480. Le-am vazut doar pe cele doua linii circulare, Ring 41/42.
- Marian Andrei
- Administrator
- Mesaje: 2673
- Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
- Localitate: Bucuresti
- Contact:
De astazi noile trenuri Stadler/Siemens circula si pe linia S8, prelungita, trenurile fiind inaugurate de S Bahn Berlin si Siemens/Stadler.
Foto: https://sbahn.berlin/aktuelles/artikel/ ... in-wildau/
Foto: https://sbahn.berlin/aktuelles/artikel/ ... in-wildau/