ZTE Granton 12m Full Electric (100 - 2023)
- punmeister
- Utilizator avansat
- Mesaje: 636
- Membru din: Mar Mai 03, 2022 7:12 pm
- Localitate: Aviatiei City
Bun, deci va livra Solaris daca se reziliaza contractul actual.
Eu zic ca sunt 0 șanse sa se rezilieze contractul.
Autobuzele trebuiau testate de la început și dacă nu aveau suficientă autonomie, nu trebuiau recepționate. Cu recepția semnată (adică cu acceptul PMB ca autobuzele sunt în regulă) nu prea mai văd ce se poate face.
Pe lângă asta, mai vin și alegerile și nu cred ca își asumă să returneze autobuzele și să își însușească toate criticile aferente. Deci eu cred ca această chestiune cu autonomia va fi luata ca atare de STB și autobuzele acceptate tacit.
Părerea mea personală este ca oferta BMC nu trebuia acceptată (au mai fost respinși și pe la licitațiile ministerului dezvoltării din cauza treptei din spate). Și cum oferta Karsan a fost descalificată de CNSC, azi aveam autobuze Solaris. Dar nu reușeam să le decontăm prin fonduri europene din cauza ca nu se livrau până la 31.12.2023 (erau 0 șanse ca Solaris să fabrice 100 de autobuze electrice în 2 luni). Și probabil din cauza asta a fost acceptat compromisul cu BMC.
Dar oricum, autonomia extrem de slabă având în vedere ca bateriile sunt pur și simplu nou nouțe. În 3-4 ani ajung la autonomie de sub 100km.
Autobuzele trebuiau testate de la început și dacă nu aveau suficientă autonomie, nu trebuiau recepționate. Cu recepția semnată (adică cu acceptul PMB ca autobuzele sunt în regulă) nu prea mai văd ce se poate face.
Pe lângă asta, mai vin și alegerile și nu cred ca își asumă să returneze autobuzele și să își însușească toate criticile aferente. Deci eu cred ca această chestiune cu autonomia va fi luata ca atare de STB și autobuzele acceptate tacit.
Părerea mea personală este ca oferta BMC nu trebuia acceptată (au mai fost respinși și pe la licitațiile ministerului dezvoltării din cauza treptei din spate). Și cum oferta Karsan a fost descalificată de CNSC, azi aveam autobuze Solaris. Dar nu reușeam să le decontăm prin fonduri europene din cauza ca nu se livrau până la 31.12.2023 (erau 0 șanse ca Solaris să fabrice 100 de autobuze electrice în 2 luni). Și probabil din cauza asta a fost acceptat compromisul cu BMC.
Dar oricum, autonomia extrem de slabă având în vedere ca bateriile sunt pur și simplu nou nouțe. În 3-4 ani ajung la autonomie de sub 100km.
- punmeister
- Utilizator avansat
- Mesaje: 636
- Membru din: Mar Mai 03, 2022 7:12 pm
- Localitate: Aviatiei City
Sau cand s-a facut a treia licitatie cand s-a incapatanat Nicusor Dan cu cerinta privind supercondensatoarele (hint: dedicatie pentru Irizar, dar care n-a mers datorita treptelor din spate si a motorului PMSM) de a ajuns sa o si apere in presa dupa ce au facut galagie cei de la Solaris (si pe buna dreptate), azi am fi avut ori Solaris, ori Karsan, ori Skoda/Temsa ca ei au fost ofertantii la a treia incercare.
A fost ceva la mijloc și cu supercondensatorii ăia. Când toți ofertanții fac contestație și îți cer să schimbi acea cerință, îți pui și tu niște semne de întrebare, nu menții cerința cu orice preț. E interesant dacă totuși Irizar s-a înscris la acea procedură.
În legătură cu ofertanții de la a treia licitație, ar fi câștigat ori Solaris, ori Skoda. Oferta Kansan cel mai probabil ar fi avut aceeași soartă, adică descalificarea la CNSC.
În legătură cu ofertanții de la a treia licitație, ar fi câștigat ori Solaris, ori Skoda. Oferta Kansan cel mai probabil ar fi avut aceeași soartă, adică descalificarea la CNSC.
- punmeister
- Utilizator avansat
- Mesaje: 636
- Membru din: Mar Mai 03, 2022 7:12 pm
- Localitate: Aviatiei City
Solaris ar fi putut livra si cu supercondensatori cu conditia sa permita omologarea solutiei dupa semnarea contractului, ceva ce PMB a respins.
Deci ramanem cu ce avem...asta ar fi ideea. Și nu cred că și ar asuma cineva un scandal și aici mă refer și la cei de acum și la cei care vor veni din 2024 să înceapă cu un scandal de toată frumusețea la început de mandat,spunând că nu sunt bune.Ma gândesc...
- punmeister
- Utilizator avansat
- Mesaje: 636
- Membru din: Mar Mai 03, 2022 7:12 pm
- Localitate: Aviatiei City
Eu am o mare temere ca ne vom trezi la un moment dat cu OLAF la usa daca gunoaiele astea vor ramane la aceeasi parametri slabi de performanta.
- Marian Andrei
- Administrator
- Mesaje: 5582
- Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
- Localitate: Bucuresti
- Contact:
Astazi record de masini la traseu, pe langa cele 6 din 330, avem 10 pe 335. Totusi cine a facut studiul care sa le lase in 335 habar nu are cum arata orasul, 335 fiind o linie aglomerata total nepotritiva pentru masinile astea de capacitate medie spre mica.
Cel mai bine ar fi stat pe liniile de legatura cu centrul, care sunt mai rapide si nu taie multe cartiere sau merg prea periferic, sunt destule, de genul 116, 117, 131, 136, 138, 312, 313, 331, 336.
Cel mai bine ar fi stat pe liniile de legatura cu centrul, care sunt mai rapide si nu taie multe cartiere sau merg prea periferic, sunt destule, de genul 116, 117, 131, 136, 138, 312, 313, 331, 336.
- Marian Andrei
- Administrator
- Mesaje: 5582
- Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
- Localitate: Bucuresti
- Contact:
La ora asta linia 335 este deservita exclusiv de autobuze electrice, sa vedem pana la ce ora tine...
Se pare că nu ne am "bătut gura" degeaba pe aici și așa cum ziceam prin rotație cu cele 100 de autobuze se pot acoperi ușor turele celor 2 linii de până acum,330 și 335. In timp ce unele circula deja din celelalte sa fie la încărcat sau aproape...încărcate. In afara de cea de la URAC,vreo șansă să vedem și în alta autobaza stații de încărcare? Că ar fi altceva...
- Marian Andrei
- Administrator
- Mesaje: 5582
- Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
- Localitate: Bucuresti
- Contact:
E usor cand ai 100 de autobuze pentru 2 linii, cu siguranta asta nu se va mai putea aplica atunci cand vor fi scoase pe toate liniile din proiect.
Intervin si eu ca posesor de masina electrica. Faptul ca in practica, iarna, cu calatori au obtinut 120-150 km autonomie nu inseamna ca nu corespund caietului de sarcini. Nu am citit CS, dar probabil 300 de km e autonomie WLTP. Ideea e ca daca nu au pompa de caldura si incalzirea se face cu rezistente electrice atunci asta ia mult din autonomie (la Tesla de exemplu acesta a fost motivul pentru care din 2022 au trecut la pompa de caldura la toate modelele). WLTP e o medie vara-iarna in conditii medii de trafic (de aici si gluma clasica a statisticienilor: daca eu mananc doi pui si tu niciun pui, in medie suntem satui). Iarna si Tesla pierde undeva la 15-20% din autonomie, cu tot cu pompa de caldura. Iar daca sar acum haterii ca la termice nu e asa, calculati in procente cat combustibil consumati mai mult iarna si o sa aveti o surpriza. Chiar sunt curios daca Citaro Hybrid sau Otokarele scot vreodata media de consum din fisa tehnica?!
Dacă ne gândim puțin în condițiile în care ele nu au voie să se descarce mai puțin de 20% și nici să fie încărcate mai mult de 80%, rămânem cu 60% din capacitate. 60% din 300 km înseamnă 180km. De aici pornim, iar în condițiile iernii scădem din 180km și ajungem la cat a zis domnul director din PMB, undeva la 120-150km.
Depinde de tehnologia bateriilor. La LFP nu e asa (chiar se recomanda incarcarea regulata pana la 100%). Si chiar daca nu e LFP, nu se recomanda incarcarea peste 80% daca nu ii consumi imediat si nici sa scazi sub 20% daca nu incarci imediat. Cu alte cuvinte, cam 20% se pierd pentru ca atunci cand scad sub acest procent clar trebuie sa plece spre URAC pentru incarcare. Legat de intervalul 80-100%, cred ca pot incarca pana la 100% din moment ce pleaca cu ele in cursa la scurt timp dupa ce incarca.
Sa facem o scurta recapitulare a acestor autobuze...
Intre 6 si 8 decembrie, s-au efectuat probe cu calatori pe linia 330, primele 2 care au circulat fiind 7214 si 7215. Incepand de sambata, 9 decembrie, au inceput sa mearga regulat pe 330, urmand ca din 12 decembrie sa isi faca aparitia si pe 335.
De cateva zile incoace, au fost trimise cel putin 10 ZTE-uri pe 335, iar pe 330 au ramas cate 5-6 electrice, zilnic. Din ce am observat, sunt folosite (aproape) toate ZTE-urile din seria 7200-7239. Momentan, incarcarea acestora stiu ca se face doar in URAC.
Pe linia 330, mi se pare ca autobuzele se descurca bine, fiind putine situatii in care am prins aglomeratie. Toate bune si frumoase, pana cand am ajuns la linia 335, unde mai tot timpul, orice autobuz circula plin. Poate repartizarea electricelor in 335 nu ar fi o idee prea buna, insa daca se trimit mai multe articulate Otokar ca ,,ajutatoare" si daca se evita mai des mersul ,,in trenulet", aglomeratia va mai disparea.
Am realizat un scurt videoclip cu aceste noi mijloace de transport. Cu exceptia incidentului cu 7213 (care a lovit o masina, dupa ce soferul cu masina personala nu s-a asigurat), nu au fost probleme, desi nu doresc sa fac o evidenta a defectiunilor/incidentelor ce apar
Desi aceste autobuze sunt noi si mi se par interesante, raman in continuare fan al Mercedes-urilor Citaro bucurestene si aleg sa merg mai des cu acestea, la fel si cu Otokarele
Intre 6 si 8 decembrie, s-au efectuat probe cu calatori pe linia 330, primele 2 care au circulat fiind 7214 si 7215. Incepand de sambata, 9 decembrie, au inceput sa mearga regulat pe 330, urmand ca din 12 decembrie sa isi faca aparitia si pe 335.
De cateva zile incoace, au fost trimise cel putin 10 ZTE-uri pe 335, iar pe 330 au ramas cate 5-6 electrice, zilnic. Din ce am observat, sunt folosite (aproape) toate ZTE-urile din seria 7200-7239. Momentan, incarcarea acestora stiu ca se face doar in URAC.
Pe linia 330, mi se pare ca autobuzele se descurca bine, fiind putine situatii in care am prins aglomeratie. Toate bune si frumoase, pana cand am ajuns la linia 335, unde mai tot timpul, orice autobuz circula plin. Poate repartizarea electricelor in 335 nu ar fi o idee prea buna, insa daca se trimit mai multe articulate Otokar ca ,,ajutatoare" si daca se evita mai des mersul ,,in trenulet", aglomeratia va mai disparea.
Am realizat un scurt videoclip cu aceste noi mijloace de transport. Cu exceptia incidentului cu 7213 (care a lovit o masina, dupa ce soferul cu masina personala nu s-a asigurat), nu au fost probleme, desi nu doresc sa fac o evidenta a defectiunilor/incidentelor ce apar
Desi aceste autobuze sunt noi si mi se par interesante, raman in continuare fan al Mercedes-urilor Citaro bucurestene si aleg sa merg mai des cu acestea, la fel si cu Otokarele
- Marian Andrei
- Administrator
- Mesaje: 5582
- Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
- Localitate: Bucuresti
- Contact:
Cele din 335 ar fi stat foarte bine pe 205 si 112, sunt total nepotrivite pentru linii aglomerate, in special din cauza interiorului foarte prost organizat si inghesuit in partea din mijloc. Nu inteleg de ce trebuie sa avem atata scaune, parca s-ar lua special autobuzele pentru cloaca de pensionari, nu pentru o mobilitate eficienta.
O imagine din ultima zi a lui 2023...
O imagine din ultima zi a lui 2023...
Cele mai spatioase raman tot cele de la Otokar, din cate am vazut, asemanator sunt configurate la interior si noile troleibuze de la Solaris. Personal, cred ca si la urmatoarele tramvaie din noua licitatie (cand se va face) s-ar putea renunta la cateva scaune pentru un plus de spatiu.
- Marian Andrei
- Administrator
- Mesaje: 5582
- Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
- Localitate: Bucuresti
- Contact:
Cateva pozate zilele astea...
- Marian Andrei
- Administrator
- Mesaje: 5582
- Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
- Localitate: Bucuresti
- Contact:
Si acoperisul cu pantograful...