Centrul Muzeal al Locomotivelor Dej

Știri, prezentări și discuții despre patrimoniul feroviar din România și păstrarea acestuia
Avatar utilizator
Marian Andrei
Administrator
Mesaje: 5835
Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Lun Ian 06, 2025 9:57 pm

Camera Deputaţilor a adoptat pe, 22 decembrie 2017, Proiectul de lege pentru înfiinţarea Centrului Muzeal al Locomotivelor. Astfel, începând cu 1 martie 2018, se înfiinţează, ca organism cu statut juridic, Centrul Muzeal al Locomotivelor, în municipiul Dej. Centrul Muzeal va fi în subordinea Muzeului Căilor Ferate aflat în structura Centrului National de Calificare şi Instruire Feroviară, şi va expune material rulant de cale ferată, de promovare a istoriei şi tehnicii feroviare, de importanţă naţională.

Depoul Dej-Triaj, aflat la o distanţă de 60 de km de municipiul Cluj-Napoca, găzduieşte 25 de exponate, respectiv locomotive cu aburi, cea mai veche având 105 ani, locomotive electrice, precum şi vagoane, adevărate bijuterii ale transportului feroviar care au făcut istorie în România. Expoziţia a fost înfiinţată în urmă cu 23 de ani de câţiva ceferişti pasionaţi din Dej, care s-au zbătut să aducă noi exponate pe care le-au recondiţionat în speranţa că numărul celor care vor veni să le vadă va creşte de la an la an.

Conservarea exponatelor este făcută prin grija şi dăruirea unei echipe de angajaţi din domeniul feroviar, şi prin implicarea unui om inimos şi pasionat de istoria feroviară, domnul Florin Nan, însă acest spaţiu cu potenţial turistic şi cultural nu avea statut juridic şi nu beneficia de o minimă finanţare din partea statului român, drept urmare risca să se degradeze şi să cadă în uitare.

https://mobilitate.eu/muzeu-feroviar-depoul-dej/
Mobilitate.eu
TRANSPORT. INFRASTRUCTURA. MOBILITATE
Avatar utilizator
Marian Andrei
Administrator
Mesaje: 5835
Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Lun Ian 06, 2025 9:59 pm

România are primul muzeu feroviar de locomotive la Dej odată cu semnarea decretului de înființare pentru Centrul Muzeal al Locomotivelor - 29 octombrie 2018

România are de astăzi primul său muzeu feroviar la Dej, decizia de înființare fiind oficializată prin semnarea decretului de către Președintele României, „Decret privind promulgarea Legii pentru înfiinţarea Centrului Muzeal al Locomotivelor (PL-x 85/01.02.2017)”. Astfel, muzeul poate intra în linie dreaptă pentru accesarea mai multor fonduri și demararea procedurilor de reorganizare a depoului Dej, în a cărui incintă deja găzduiește o serie de locomotive istorice și vagoane muzeu, pentru a beneficia de un spațiu expozițional dedicat.

https://mobilitate.eu/romania-muzeu-locomotive-dej/
Mobilitate.eu
TRANSPORT. INFRASTRUCTURA. MOBILITATE
Avatar utilizator
Marian Andrei
Administrator
Mesaje: 5835
Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Lun Ian 06, 2025 10:00 pm

Muzeul Locomotivelor Dej a debutat oficial odată cu Noaptea Muzeelor 2019


Inițiat încă dinainte de anul 2000, muzeul locomotivelor de la depoul Dej Triaj a devenit unul oficial, fiind înființat oficial și legal în luna octombrie 2018, după ce toate procedurile legale au fost parcurse, iar președintele României a semnat „Decretul privind promulgarea Legii pentru înființarea Centrului Muzeal al Locomotivelor”. Odată cu acest pas important, muzeul va putea fi accesibil circuitelor turistice și va putea găzdui evenimente publice cu tematică feroviară, în timp ce noul statut va ajuta la obținerea mai ușoară a fondurilor necesare restaurării locomotivelor și a exponatelor cu valoare istorică.

Noaptea Muzeelor 2019 a adus lansarea oficială a noului muzeu, în cadrul unui eveniment derulat între orele 19.00 – 23.00 la care au participat mai multe sute de persoane, de la pasionați, vizitatori veniți din Dej și chiar din alte localități, un grup de pasionați ai transportului public sosit din Cluj Napoca, până la oficialitățile locale și reprezentanți ai CENAFER București. Printre cele mai importante personalități prezente enumerăm inițiatorul și susținătorul proiectului, deputatul Cornel Itu, directorul CENAFER București, Otoiu Marcel, precum și viceprimarul municipiului Dej, Teodora Muncelean. Evenimentul a fost sponsorizat din punct de vedere al promovării și sonorizării de către Magic Star Studio, cu susținerea domnului Blajan Vasile. Primăria Dej a pus la dispoziție două curse cu autobuze din zona centrală a orașului către depou, pentru a facilita transportul vizitatorilor.

Inițiatorul și susținătorul proiectului, domnul Florin Nan, care lucrează la administrarea și restaurarea locomotivelor din cadrul muzeului încă de la începuturi, a fost gazda evenimentului, realizând o scurtă prezentare a celor mai importante locomotive aflate în muzeu, cea mai impresionantă fiind locomotiva 151.002, produsă în anul 1941 la uzinele Malaxa, cea mai puternică din România la acel moment, cu o putere de 2600 CP și capacitatea de a remorca peste 3000 de tone, au fost produse doar două unități, prima din anul 1939 explodând sub exploatarea URSS, unde a ajuns ca o compensație de război. De asemenea, locomotiva 231.050, Pacific, este un model ce a fost cel mai rapid al CFR, atingând viteze de până la 126 km/h, fiind restaurată în anul 1972 și expusă la Dej din anul 1998. În cadrul evenimentului a fost instalat un ecran pe care au rulat filme cu locomotive cu aburi și alte informații despre istoria feroviară.

Vizitatorii au putut viziona locomotivele cu aburi expuse în depou și chiar au putut urca în cabina locomotivei 1493, cel mai nou exponat al muzeului, expus și restaurat în anul 2018. Locomotiva 1493 a fost adusă din parcul depoului Sibiu, restaurată și expusă în Dej, aceasta fiind produsă în anul 1894 de Henschel Sohn Kassel. O altă locomotivă impresionantă prezentă în muzeul Dej este locomotiva prototip diesel-electrică DE241.001-002, produsă în anul 1938 de către Sulzer AG, fiind cea mai puternică locomotivă de acest tip construită la acea dată, fiind realizată pentru a crește puterea de transport pe secția Câmpina – Brașov. Are o putere de 2x2200CP, viteza maximă de 100 km/h și echipamente de la Brown Boveri – Baden si Henschel und Sohn – Kassel. Locomotiva a fost utilizată mai multe perioade pe post de generator de energie electrică, atât în zona București Grivița cât și în depoul Dej.

Un punct de atracție lansat în premieră este al doilea vagon muzeu, organizat într-un vagon restaurat, fabricat în anul 1918 la Ganz Budapesta, alături de primul vagon, restaurat și organizat începând cu 2012, un fost vagon poștal produs în anul 1913. Cele două vagoane găzduiesc o impresionantă colecție de piese și echipamente ale locomotivelor și ale materialului rulant feroviar, imagini istorice, cărți și documente cu tematică feroviară, precum și o serie de machete feroviare. În timpul expoziției au fost adunate mai multe machete confecționate în ultimii ani în Atelierul Andrei Marian, comandate de angajați ai depoului. Colecția de machete cuprinde primele locomotive electrice și diesel ale depoului Dej, reprezentate de EA 350 și DA 330.

Pozele de la eveniment sunt disponibile aici - https://mobilitate.eu/dej-muzeu-2019-debut/
Mobilitate.eu
TRANSPORT. INFRASTRUCTURA. MOBILITATE
Avatar utilizator
Marian Andrei
Administrator
Mesaje: 5835
Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Lun Ian 06, 2025 10:10 pm

Anul 2024 aduce o nouă speranță și reluarea procesului de restaurare a locomotivelor din centrul muzeal Dej deși proiectul muzeului stagnează de peste 4 ani. Locomotiva 230.299 a fost restaurată cu ajutorul donațiilor


Deși din anul 2018 România are muzeu feroviar la Dej, decizia de înființare fiind oficializată prin semnarea decretului de către Președintele României, „Decret privind promulgarea Legii pentru înfiinţarea Centrului Muzeal al Locomotivelor (PL-x 85/01.02.2017)”, proiectul acestuia stagnează aproape permanent chiar de la momentul lansării, în anul 2019. Conform legii, „Se înființează, în județul Cluj, municipiul Dej, comuna Cuzdrioara, Centrul Muzeal al Locomotivelor, denumit în continuare Centrul Muzeal, structură de expunere a materialului rulant de cale ferată, de promovare a istoriei și tehnicii feroviare, de importanță națională, în subordinea Muzeului Căilor Ferate Române aflat în structura Centrului Național de Calificare și Instruire Feroviară – CENAFER, denumit în continuare CENAFER, instituție publică, cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Transporturilor.” Prin lege, activitatea muzeului este coordonată de Centrul Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară – CENAFER.

Noaptea Muzeelor 2019 a adus lansarea oficială a noului muzeu, în cadrul unui eveniment la care au participat mai multe sute de persoane, de la pasionați, vizitatori veniți din Dej și chiar din alte localități, până la oficialitățile locale și reprezentanți ai CENAFER București. Totuși, de la momentul acela, singurele perioade când centrul muzeal s-a bucurat de o atenție au fost cele ale unor vizite organizate în cadrul programelor școlare Săptămâna Altfel, sau a unor grupuri organizate, care cunoșteau locația. Nici politicienii cu ocazia campaniilor electorale nu s-au mai arătat interesați de soarta principalului pol al materialului rulant feroviar istoric din România și de puținii oameni care se mai ocupă de acest domeniu.

Inițiatorul și susținătorul proiectului, domnul Florin Nan, care lucrează la administrarea și restaurarea locomotivelor din cadrul muzeului încă de la începuturi, împreună cu alți câțiva angajați ai depoului și pasionați din zona, au atras atenția în special după anul 2021 că procedurile pentru implementarea proiectului muzeului s-au blocat, în special pentru zona de organizare a acestuia pe un spațiu dedicat în depou și pentru finanțarea întreținerii și restaurării permanente a exponatelor. Astfel, există riscul ca proiectul să se oprească iar exponatele existente în complexul muzeal să fie afectate iremediabil de trecerea timpului fără a beneficia de întreținere și un spațiu adecvat, acoperit, cu mediu interior controlat, cum există la muzeele din țări civilizate. Muzeele destinate mijloacelor de transport din Germania și Austria de exemplu sunt echipate și cu sisteme de monitorizare și control al umidității și temperaturii interioare, pentru a limita uzura exponatelor, fie ele și statice. Din cauza lipsei fondurilor, fondatorul și administratorul muzeului, domnul Florin Nan, a lansat în vara anului 2024 o campanie de strângere de fonduri necesare revopsirii a două piese istorice din parcul muzeului, ajunse într-o stare precara, din cauza lipsei fondurilor pentru o întreținere constantă. Rezultatele campaniei nu au întârziat să apară, deși cu unele piedici puse de anumite organizații, sumele necesare au început să fie donate atât de persoane fizice cât și de firme, cu o sumă importantă donată chiar de compania Grampet Grup, una din cele mai mari companii feroviară din România și estul europei.

Odată cu sosirea banilor, echipa de la Dej s-a apucat de lucru, fiind realizate lucrări de restaurare amplă a locomotivei cu aburi 230.299 dar și a tenderului acesteia, împreună cu o altă piesă, locomotiva cu baterii produsă de AEG. Restaurarea a fost realizată până la cele mai atente detalii, respectând schema de vopsire și marcare a componentelor locomotivei, refacerea sistemului de iluminat interior-exterior și reparația totală a structurii acesteia, cu vopsire cu grund și strat final pentru a se menține mai bine în timp. De asemenea lucrările au fost realizate și în marchiza locomotivei, aceasta fiind adusă la o stare cât mai apropiată de original. Lucrările de restaurare vor continua la primăvară cu alte locomotive din parcul muzeului, în timp ce responsabilii acestuia speră la susținerea din partea factorilor de decizie pentru concretizarea proiectului muzeului.

Locomotiva cu aburi 230.299 a ajuns in Depoul Dej in luna august 1995. De asemenea, 230.299 a fost ultima locomotiva cu abur din seria 230 ce a trecut prin reparații la depoul Jibou. A fost utilizata intre anii 1995 - 1998 pentru remorcarea trenurilor turistice, iar în anul 1997 a fost utilizată la realizarea filmului de lung metraj ,,Train de Vie'. 230.299 a fost fabricată la Reșița, după licența germană, fiind produse 230 de locomotive în România, la Reșița și Malaxa București. Locomotiva de 1300CP putea atinge viteza maximă de 100 km/h.

DSC_0901.jpg
DSC_0901.jpg (342.9 KiB) Vizualizat de 88 ori
DSC_0898.jpg
DSC_0898.jpg (302.45 KiB) Vizualizat de 88 ori
DSC_0897.jpg
DSC_0897.jpg (291.18 KiB) Vizualizat de 88 ori
DSC_0896.jpg
DSC_0896.jpg (313.68 KiB) Vizualizat de 88 ori
DSC_0893.jpg
DSC_0893.jpg (323.01 KiB) Vizualizat de 88 ori
DSC_0888.jpg
DSC_0888.jpg (308.67 KiB) Vizualizat de 88 ori
DSC_0886.jpg
DSC_0886.jpg (328.76 KiB) Vizualizat de 88 ori
20241127_114212.jpg
20241127_114212.jpg (384.83 KiB) Vizualizat de 88 ori
20241127_114157.jpg
20241127_114157.jpg (398.4 KiB) Vizualizat de 88 ori
20241127_114131.jpg
20241127_114131.jpg (353.52 KiB) Vizualizat de 88 ori
Mobilitate.eu
TRANSPORT. INFRASTRUCTURA. MOBILITATE
Scrie răspuns

Înapoi la “Muzeul transportului feroviar din România”