Analizele Mobilitate.eu legate de mobilitatea din regiune

Discuții generale, știri și dezbateri despre mobilitatea de suprafață în regiunea București - Ilfov
Avatar utilizator
Marian Andrei
Administrator
Mesaje: 5825
Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Vin Ian 03, 2025 2:02 pm

Din anul 2022, transportul public din București a fost modernizat constant odată cu livrarea a 100 de tramvaie ultramoderne Astra Imperio Metropolitan, 100 de autobuze full electrice ZTE și 100 de troleibuze Solaris, care au însemnat creșterea calității serviciului de transport și reducerea treptată a celor mai vechi mijloace transport, în special în zona tramvaielor și troleibuzelor. Totuși, după 3 ani de vești bune, se anunță o perioadă de stagnare la capitolul noi achiziții, în special din cauza întârzerii lansării procedurilor pe SEAP. În următoarea analiză vedem ce s-a adus în ultimii 3 ani, rezultatele pozitive și negative după sosirea noilor vehicule.

TRAMVAIE
Cu siguranță cea mai importantă și modernă achiziție o reprezintă livrarea celor 100 de tramvaie noi în perioada mai 2022 - septembrie 2024. Ultramodernele Astra Imperio Metropolitan produse la Astra Arad au sosit la STB SA când parcul de tramvaie ajunsese într-o stare catastrofală, pe cele mai importante linii din oraș, 41 și 25, circulând tramvaie cu scadență de ani de zile la reparații capitale, dar și tramvaie Tatra vechi de 50 de ani, de capacitate mică. Tramvaiele Imperio au intrat in exploatare in decembrie 2022, pe linia 41 metrou ușor, urmată de liniile 25, 10, 1, 32, 21, dar și într-un număr mai mic pe liniile 7 și 11. Sezonier, în perioada caniculară, noile tramvaie circulă și pe linia 47 pentru a asigura vehicule cu aer condiționat pe acest traseu. Sosirea noilor tramvaie a însemnat retragerea treptată din circulație a unor tramvaie V3A cu durata de viață depășită, fiind vizate în special cele modernizate la FAUR și Electroputere, care nu pot fi modenrizate cu electronică modernă și podea joasă la uzina STB URAC. Mai mult, cu ocazia sosirii noilor tramvaie au fost retrase din circulație majoritatea tramvaielor Tatra T4R, cu durata de viață mult depășită, produse în perioada 1973-1975. Dacă la începutul anului 2022 existau aproximativ 25 de vagoane active, la finalul anului 2024 mai există doar 9 vagoane active. Inițial STB SA a planificat retragerea totală a acestora, însă, la nivelul lunii octombrie 2024 când mobilitate.eu a întrebat ultima dată de această retragere, planul a rămas ca acestea să fie retrase treptat, cum s-a întâmplat în ultimii ani, pe măsură ce se defectează ireparabil și pe măsură ce STB-URAC livrează tramvaie V3A modernizate depoului Militari.

Aspectul negativ legat de cele 100 de tramvaie noi este că aproape constant sunt minim 10 vagoane indisponibile, reparațiile tamponărilor și altor defecte accidentale durând foarte mult. În prezent sunt imobilizate cel puțin de câteva luni pentru reparația tamponarilor și altor defecte care nu sunt acoperite de garanție, cel puțin tramvaiele 3809, 3810, 3819, 3829, 3846, 3860 stationand in depouri fara o perspectiva de revenire la traseu, în timp ce pe una din cele mai importante linii, 25, se circulă în regim de necesitate și cu tramvaie Tatra de capacitate mică. Mai mult, există reclamații constante din cauza tramvaielor care circulă pe liniile 1/10 legate de zgomotul produs de rularea acestora, zgomot cauzat de uzurile accentuate ale bandajelor roților care apar în special din cauza patinajului excesiv. Mobilitate.eu a monitorizat calea de rulare pe liniile 1/10, în special tronsonul comun cu autobuze (peste jumatate din traseu, de la Banu Manta - Obor - Muncii - Vacarești - Șoseaua Olteniței), constatând un exces de praf și diferite materiale pe calea de rulare, pe canalul căii de rulare, care acoperă șina în momentul trecerii autobuzelor, cauzând un patinaj excesiv al tramvaielor în special când este umezeală sau ploaie. Vom reveni cu analiză detaliată a acestui fenomen, fiind recomandată urgent eliminarea circulației autobuzelor pe calea de rulare a tramvaielor, dar și curătarea mai frecventă a acestora, inclusiv a canalului șinelor.

La capitolul viitoare licitații, primarul general anunță că pregătește o licitație pentru 250 de tramvaie noi, cu lungimea de 45, 36 și 27 metri, dar încă nu există finanțarea necesară și nici un termen clar pentru lansarea acesteia. Mai mult, Mobilitate.eu a consultat mai mulți specialiști în domeniu, aceștia venind cu recomandarea ca licitația să fie împărțită în mai multe proceduri, cel puțin 3, pentru fiecare dimensiune de vagon. Explicația este că o licitație atât de amplă tehnic și financiar are mari șanse să nu fie finalizată, fie din cauza lipsei producătorilor pentru o gamă atât de largă de vagoane și configurații, fie din cauza opusă, cu un interes mare pentru licitație și o eventuală anulare din cauza contestațiilor.

STB SA mai are în așteptare contractul pentru 40+60 tramvaie de 18 metri, pentru care justiția a emis deja mai multe decizii prin care operatorul de transport este obligat să semneze contractul și să cumpere cele minim 40 de tramvaie. Momentan nu există vreun semnal pentru momentul semnării contractului sau al sosirii primului vagon, cel mai probabil STB SA urmând să decidă semnarea contractului în acest an, pentru evitarea unor eventuale penalități și chiar a blocării conturilor.

Singurele tramvaie care vor continua să apară și să aducă un aer mai modern pe trasee în 2025 fiind cele modernizate și reparate la STB-URAC unde contină modernizarea tramvaielor V3A-93 în tramvaie V3A-2010-CA și reparațiile capitale la tramvaiele modernizate CH-PPC. Mai mult, din anul 2023 la trecerea prin reparații capitale, tramvaiele V3A-93 sunt modificate pentru a avea podea parțial coborâtă în zona centrală, oferind accesibilitate de la peron în vagon fără trepte.

TROLEIBUZE
La capitolul troleibuze, au sosit în 2024 toate cele 100 Solaris achiziționate, moment în care au fost și puse în circulație, pe liniile 61, 63, 73, 90, 93, 97, unde circulă pentru a acoperi și zone fără rețea de contact, înlocuind prin comasare liniile de autobuz 133, 201, 313, 336 și parțial liniile 136 și 105. Mai mult, în zilele de weekend și cu parc redus cele 100 de troleibuze circulă pe toate liniile din oraș, ajutând la scoaterea din circulație aproape totală a vechilor troleibuze Ikarus. Singura linie unde nu se utilizează autonomia și unde circulă constant noile troleibuze este 95, care acoperă o parte din traseul liniei 97, scurtată la Clăbucet din cauza lucrărilor la metrou. Cu ocazia achiziției celor 100 de troleibuze s-a reușit eliminarea aproape totală a troleibuzelor Ikarus de pe trasee, rămânând în exploatare pe linii scurte cum sunt 72, 76 și 95, cea mai lungă linie unde au rămas majoritare fiind 86. În rest acestea circulă doar izolat pe trasee pentru a acoperi lipsa de vehicule noi. Aproximativ câte 5 vehicule mai circulă în zile cu parc crescud din depourile Bujoreni și Vatra Luminoasa. Odata cu sosirea noilor vehicule, parcul pe liniile modernizate a devenit total accesibilizat, disparând definitiv troleibuzele Ikarus, iar în sezonul cald se circulă în mare parte cu vehicule climatizate. Cele 98 de troleibuze Irisbus sunt de asemenea echipate cu instalații de climatizare.

Ca viitoare licitații, primăria a derulat mai multe consultări de piață, dar momentan nu există un termen concret și nici finanțarea pentru achiziția unui lot mare de troleibuze, minim 100. Totuși, de cel puțin 2 ani se tot amână lansarea licitației pentru 22 troleibuze de 12 metri, finanțate din fonduri PNRR. Am întrebat responsabilii de achiziții în toamna anului 2024, informația de la acel moment fiind că au fost unele probleme cu documentația iar licitația urmează să fie lansată până la finalul anului 2024, însă acest lucru nu s-a întâmplat.

Și aici anul 2025 va aduce doar câteva troleibuze Irisbus Citelis trecute prin reparații capitale la STB-URAC, ce revin la traseu și cu noua schemă grafică a transportului public din București. Din păcate, parcul va continuă să scadă în lipsa unor noi achiziții, vechile troleibuze Ikarus care au depășit 20 de ani de exploatare ieșind constant din traseu, cu defecte grele, fără a mai putea fi repuse în circulație. La ora actuală mai sunt active aproximativ 50 de vehicule, numărul acestora scăzând lunar din cauza defectelor ireparabile.

AUTOBUZE
La finalul anului 2023 au sosit cele 100 de autobuze electrice ZTE Granton, care ar fi trebuit să circule pe o parte din liniile de autobuz pentru a înlocui vechile Mercedes Citaro Euro 3 ce au durata de viață mult depășită. Acestea au început să fie puse în circulație de la finalul lui 2023, pe liniile 330 și 335, autobuzele circulând constant și fără probleme tehnice majore. Totuși, introducerea întregului lot de 100 autobuze utilizate la capacitate maximă nu s-a întâmplat nici în prezent, instalarea punctelor de încărcare în depouri fiind modificată și tergiversată constant. Ulterior liniilor 330 și 335, autobuzele electrice au început să circule în număr mic pe liniile 137, 311, 368, 385. Din păcate la ora actuală sunt cel puțin 40 din cele 100 de autobuze care deși sosite de cel puțin un an, nu au circulat niciodată, în timp ce pe trasee încă se circulă cu autobuze poluante Euro 3. Au existat planuri pentru instalarea de stații de încărcare în depourile Bucureștii Noi, Berceni și în autobaza Giurgiului, dar și în vecinătatea Național Arena, dar până acum nu s-a concretizat niciun proiect.

Ca licitații noi, nu există momentan vreun plan concret, fiind derulate mai multe consultări de piață pentru planificarea unor viitoare achiziții de autobuze Hibrid, CNG, electrice, dar fără concretizarea unui proiect. De asemenea finanțarea pentru aceste planuri încă nu există.

CONCLUZIE
Este clar că odată cu noile modificări bugetare și reducerea cheltuielilor, demararea de noi proceduri va fi mult mai grea, iar anul acesta sunt destul de reduse sansele să vedem licitații finalizate, chiar dacă este posibil să fie lansate noi proceduri. Mai mult, producătorii de vehicule au deja fluxurile ocupate cu comenzi mari din toate țările, comenzile unor proceduri finalizate cel mai devreme spre finalul anului sau în prima jumătate a lui 2026 fiind posibile pentru livrare cel mai repede la un an de la semnarea contractelor, ceea ce ne duce cu gândul că următorul vehicul nou va tr

https://mobilitate.eu/analiza-anul-2025-licitatii/
Mobilitate.eu
TRANSPORT. INFRASTRUCTURA. MOBILITATE
Lucian
Partener forum
Mesaje: 2655
Membru din: Mar Mai 17, 2022 9:44 pm

Vin Ian 03, 2025 4:05 pm

Foarte bună analiza...în altă ordine de idei,urgenta ar fi mai mult la autobuze și troleibuze,de ele noi. La tramvaie,dacă se vor mai deschide șantiere,vor mai rămâne tramvaie disponibile,chiar și fără AC daca sunt,important că se vor putea suplimenta acele linii rămase în circulație astfel încât să nu se formeze aglomerație și să se circule răsfirat în tramvaie. Cu un gadget de ventilație și treburi de genul o mai scoți la capăt cu căldură, și nu sunt scumpe. Marea problema este cu electricele,este nefiresc sa tii 40 de bucăți trase pe dreapta,acelea vor trebui neaparat să circule și mai ales sa le vedem pe liniile centrale,ca din cele vechi sa poată intra pe viitoarele linii naveta de pe urma șantierelor începute și să nu fie afectate turațiile mai ales de pe liniile centrale,că sa ajungem sa vedem aglomerație și mai mare in ele.
Avatar utilizator
punmeister
Utilizator avansat
Mesaje: 657
Membru din: Mar Mai 03, 2022 7:12 pm
Localitate: Aviatiei City

Vin Ian 03, 2025 4:21 pm

Bine, oricum ZTEurile sunt niste autobuze de tot *******.

Stelutele imi apartin.
Avatar utilizator
Marian Andrei
Administrator
Mesaje: 5825
Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Vin Ian 03, 2025 4:36 pm

Hai ca merg, sunt mult mai ok decat se anuntau :)) Poate urmatoarea tura vedem niste Karsan articulate ca in Brasov si Timisoara.
Mobilitate.eu
TRANSPORT. INFRASTRUCTURA. MOBILITATE
Lucian
Partener forum
Mesaje: 2655
Membru din: Mar Mai 17, 2022 9:44 pm

Vin Ian 03, 2025 5:36 pm

Da,sunt ok, chiar se comporta bine,AC ul mergea de fiecare dată când se întâmplă să fiu în el,și acum cu căldura merge bine.Merg des,oarecum cu ele pentru că iau 330 ul,până aproape de zona Dristor daca nu vine inelarul,sau vine aglomerat...
Avatar utilizator
Albert
Utilizator avansat
Mesaje: 203
Membru din: Dum Mai 08, 2022 2:35 pm

Vin Ian 03, 2025 6:19 pm

Și mie mi se par decente ZTE-urile. Mai decente decât mă așteptam și merg cu ele în fiecare zi.
Avatar utilizator
Marian Andrei
Administrator
Mesaje: 5825
Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Vin Ian 03, 2025 8:03 pm

La ZTEuri marea problema este capacitatea, nu se preteaza pentru mare parte din aglomeratia liniilor unde circula, nu mai zic de perioada cand erau majoritare in 335. Insa in rest sunt acceptabile, nu am vazut sa ramana defecte pe strada. Ramane sa vedem cum se vor comporta si pe termen mediu, mai ales la partea de baterii.
Mobilitate.eu
TRANSPORT. INFRASTRUCTURA. MOBILITATE
Ice
Utilizator avansat
Mesaje: 387
Membru din: Mar Mai 03, 2022 10:22 pm
Localitate: Sector 4

Vin Ian 03, 2025 10:01 pm

ZTE-urile nu prea au de ce sa faca ramana in strada, doar sa aiba probleme la directie sau frane, asta din cauze mecanice. Pe langa baterii as zice ca mai ramane de vazut si electronica lor cat de fiabila e in timp.
Avatar utilizator
Albert
Utilizator avansat
Mesaje: 203
Membru din: Dum Mai 08, 2022 2:35 pm

Vin Ian 03, 2025 10:21 pm

Marian Andrei scrie:
Vin Ian 03, 2025 8:03 pm
Insa in rest sunt acceptabile, nu am vazut sa ramana defecte pe strada. Ramane sa vedem cum se vor comporta si pe termen mediu, mai ales la partea de baterii.
Am mers și cu SOR la Brașov și mi se par mult mai bine închegate ZTE și mult mai rafinate în rulare. SOR la plecarea de pe loc tremură și vibrează (aproape) ca un autobuz diesel.
Lucian
Partener forum
Mesaje: 2655
Membru din: Mar Mai 17, 2022 9:44 pm

Vin Ian 03, 2025 11:55 pm

Cele Sor mi se par niște microbuze,dar puțin mai mari. Nu mi se par niște autobuze demne pentru o capitala...pentru orașe mai mici,cu siguranță.
Avatar utilizator
Marian Andrei
Administrator
Mesaje: 5825
Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Lun Ian 06, 2025 9:29 am

Problema electricelor, mai ales a celor de 10-12 metri este capacitatea redusa de spatiul necesar bateriilor, daca mai punem si o organizare interioara cu multe scaune sau slab optimizata, cum e de exemplu la ZTE sau interioarele Iveco/Irisbus, deja la peste 50 de calatori e senzatia de full.

La BusWorld 2023 cei de la BYD au prezentat o solutie pentru recastigarea spatiului ocupat de baterii, prin integrarea acestora in zona podelei si structurii sasiului.
viewtopic.php?p=7854#p7854
Mobilitate.eu
TRANSPORT. INFRASTRUCTURA. MOBILITATE
Transport Vibes
Utilizator avansat
Mesaje: 106
Membru din: Mar Aug 29, 2023 9:12 pm

Lun Ian 06, 2025 10:20 am

Daca imi amintesc bine, atunci cand ploua tare si apar inundatii, cei din Constanta nu scot BYD-urile pe traseu invocand motive cum ca bateriile sunt prea aproape de apa.
Avatar utilizator
Marian Andrei
Administrator
Mesaje: 5825
Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Lun Ian 06, 2025 10:53 am

Pentru ca probabil si ele utilizeaza solutia cu baterii integrate in zona sasiului.
Mobilitate.eu
TRANSPORT. INFRASTRUCTURA. MOBILITATE
Transport Vibes
Utilizator avansat
Mesaje: 106
Membru din: Mar Aug 29, 2023 9:12 pm

Lun Ian 06, 2025 11:05 am

Da, probabil. Dar, acesta nu ar fi un dezavantaj? Ma rog, nu se inunda strazile zilnic, dar inseamna ca trebuie sa ai alte rezerve pregatite in caz ca.
Avatar utilizator
Marian Andrei
Administrator
Mesaje: 5825
Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Lun Ian 06, 2025 11:22 am

E si nu e, in mod normal cand apa ajunge la un anumit nivel nu ar trebui intrat cu niciun fel de vehicul.
Mobilitate.eu
TRANSPORT. INFRASTRUCTURA. MOBILITATE
Avatar utilizator
Marian Andrei
Administrator
Mesaje: 5825
Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Dum Ian 19, 2025 10:22 pm

În articol sunt atasate si imaginile - https://mobilitate.eu/analiza-scumpire-bucuresti-2025/

ANALIZĂ – Primăria Capitalei vrea să scumpească transportul public deși acesta încă are multe deficiențe în special la predictibilitate, accesibilitate și utilizarea eficientă a parcului circulant. Mobilitate.eu prezintă cele mai mari probleme care ar trebui abordate urgent de autorități


Primarul Capitalei a anunțat recent că este luată în calcul creșterea prețurilor la biletele și abonamentele pentru transportul de suprafață cu STB SA și operatorii din regiune. Totuși, încă nu se știe când va fi luată această măsură, dar cel mai probabil până la mijlocul anului o hotărâre va fi supusă votului în CGMB. Scumpirea călătoriei vine într-un moment în care nivelul de trafic și poluare în București este în creștere, iar ineficiența transportului public rămâne o problemă în multe zone, în special în intervalele orare de vârf, când majoritatea călătorilor se deplasează spre casă sau spre locul de muncă, centre educaționale etc. Lipsa benzilor dedicate, cele existente fiind ori ineficiente ori pe distanțe scurte, combinată cu problemele tehnice frecvente, creează zilnic deficiențe, întârzieri sau blocaje pe trasee. În această analiză vom prezenta în special problemele sistemului de transport, cu speranța că până la noi scumpiri, autoritățile se vor concentra pe acestea.

Lipsa benzilor dedicate și blocajele în trafic care durează ore bune

În ultimii ani au fost realizate benzi dedicate transportului public, în zonele Kiseleff, Primăverii, Aviatorilor și Magheru, însă acestea pe lângă faptul că sunt insuficiente, ajută doar parțial traseele autobuzelor care circulă pe aceste artere. Un exemplu ar fi linia 331, devenită singura legătură directă cu centrul a cartierelor Dămăroaia, Bucureștii Noi și Pajura, după demararea șantierului la metrou din zona Clăbucet. Traseul se parcurge în mod normal de la un capăt la altul în aproximativ 25 minute, în timp ce la orele aglomerate pot trece și două ore de la un capăt la altul. Deși autobuzele au banda dedicată între Piața Presei și Aviatorilor, aceasta ajută doar pe distanța Piața Presei – Arcul de Triumf. Cauza este lenea autorităților de a monta separatori de trafic și pe distanța Arful de Triumf – Aviatorilor, unde la orele dimineții se pierd minim 15 minute pentru doar o stație, deși autobuzul se află pe bandă BUS. Situația se repetă pe retur, imediat după prânz în special pe distanța Piața Dorobanți – Aviatorilor. Aici problema este incredibilă, iar autoritățile nu fac nimic de ani buni pentru rezolvarea măcar parțială a problemei – autobuzele parcurg o singură stație chiar și in 40 minute, fiind momente când peste jumătate din parcul de autobuze al liniei 331, dar și a liniilor 282, 301, 335, este blocat aici. Din această cauză există momente când autobuzul care ar trebui să plece din cartierul Dămăroaia spre zona centrală, abia este pe sensul opus, la mijlocul traseului.

Un alt exemplu este pe bulevardul Iuliu Maniu, pe ambele sensuri, când în special după orele prânzului, mijloacele de transport pierd cel puțin două ore pentru a parcurge acel bulevard. Autoritățile preferă să păstreze prima bandă pe post de parcare, deși în mod logic aceasta ar trebui dedicată strict mijloacelor de transport. Acest lucru se repetă zi de zi în mai multe zone ale orașului, în timp ce autoritățile avansează mult prea lent cu implementarea unor măsuri care nu au costuri enorme, dar pot avea beneficii mari pentru creșterea eficienței transportului public. In zilele cu trafic redus și normal, traseul dintre Apusului și zona centrală se parcurge în 20-30 minute.

Parcul circulant a fost modernizat cu 300 de vehicule noi dar o parte stau în depouri din diferite cauze

În ultimii ani parcul circulant s-a modernizat constant, fiind aduse 100 de tramvaie ultramoderne de la Astra Arad, 100 de troleibuze Solaris cu autonomie și 100 de autobuze electrice ZTE. Dacă mai mergem și spre anul 2018 când au sosit 400 de autobuze noi Otokar, urmate de 130 de autobuze Citaro Hybrid în 2020, putem spune că parcul este unul în mare parte modern. Dar din păcate și aici sunt multiple probleme care aduc multe deficiențe și lipsă de echilibru în repartizarea și utilizarea acestora. Din cele 100 de autobuze electrice ZTE, minim 35 de unități nu au circulat niciodată din cauza lipsei instalării stațiilor de încărcare, iar în locul acestora circulă autobuze vechi, Euro 3, care în special pe timp de vară nu oferă niciun fel de condiții de călătorie, fiind achiziționate fără aer condiționat. Același lucru se întâmplă și la tramvaie și troleibuze, unde destule vehicule noi stau retrase din circulație din cauza întârzierii plații reparațiilor și a unor probleme care nu țin de garanție.

Situația este alarmantă mai ales la tramvaie, unde minim 6 vagoane noi nu au mai circulat de luni de zile, aici avem ca exemple vagoanele 3809, 3810, 3819, 3829, 3830, 3846, 3860, cele mai de durată fiind vagoanele 3809 și 3810 ale liniei 41 care nu au mai circulat din luna aprilie 2024. Pe timp de vară, după cum s-a văzut în 2024, orice vehicul nou face diferența. Principalele cauze ale imobilizărilor sunt tamponările, geamurile sparte și pantografele rupte, ce nu intră sub condițiile de garanție din contractul cu Astra Arad.

Parcul mai vechi al STB SA are de asemenea vehicule bune, la tramvaie fiind în plin proces modernizarea vechilor V3A la URAC, dar fondurile alocate sunt insuficiente pentru un program mai amplu, care să crească mai rapid numărul tramvaielor cu podea parțial coborâtă și geamuri culisante, pentru accesibilizarea transportului public. Mai mult, cel puțin 15 tramvaie deja modernizate în perioada 2006-2010 stau retrase din circulație așteptând fonduri pentru trecerea prin reparații capitale, iar alte vagoane V3A ce ar putea fi reparate relativ ușor, STB-URAC având capacitatea, stau în depouri din cauza lipsei unor fonduri necesare reparațiilor. Mai mult, unde sunt vehicule, repartizarea acestora este făcută fără logică, un exemplu fiind apariția ocazională a tramvaielor Tatra pe linia 25, dar și a tramvaielor Bucur 1, vagoane ce au o capacitate mică de transport, în timp ce tramvaie V3A sunt trimise pe linii mai puțin aglomerate, cum ar fi 42 și 47.

La capitolul troleibuze de asemenea parcul s-a modernizat semnificativ, probabil aici vedem cea mai mare îmbunătățire, în zile de weekend parcul fiind compus peste 95% din vehicule moderne, Solaris și secundar Irisbus. Achiziționate în 2006-2008, troleibuzele Irisbus sunt echipate cu aer condiționat și au intrat într-un program de reparații capitale la URAC, însă peste 15 stau permanent in depouri din cauza defectelor și lipsei pieselor necesare. Acest lucru este valabil și pentru troleibuzele noi Solaris, câteva stând permanent cu defecte sau tamponări în depouri, în timp ce pe trasee încă se circulă cu vehicule fără podea joasă din vechea serie Ikarus. Acestea aduc un mare disconfort călătorilor, din cauza lipsei podelei coborâte și, în sezonul cald, a aerului condiționat.

Rețeaua de transport încă are mari deficiențe la condițiile din stații

Călătorii sunt ținuți în soare, ploaie, frig și orice condiții meteo fără un minim de condiții asigurate în stații. Lipsa minim a unui refugiu în fiecare stație din zona urbană este una din cele mai mari deficiențe ale rețelei, iar o rezolvare pentru această problemă întârzie să apară. Deși au fost montate refugii noi în ultimii ani, încă sunt stații multe unde se refuză montarea acestora, inclusiv pe trasee importante. Exemplele vin rapid – cel puțin jumătate din stațiile liniei 41, stațiile liniilor 61, 62, 63, 137 pe Bulevardul Iuliu Maniu între Strada Apusului și Lujerului, aici fiind vorba de stațiile pe sensul spre centru unde nu există nicio facilitate inclusiv pentru persoanele în cărucioare rulante, inclusiv alveolele dedicate și spațiile de așteptare lipsind. Iar dacă nici pe bulevardele mari încă nu există stații corespunzătoare, în cartiere situația este de asemenea nefericită, un exemplu fiind în cartierul Pajura, unde stația Făurei pe sensul spre centru nu are de asemenea refugiu sau accesibilitate pentru persoanele cu dizabilități, deși anii trecuți au fost montate refugii pentru călători în mai multe stații din zonă. Iar exemplele pot continua…

CONCLUZIE

Deși în ultimii ani se vede că atât Primăria Capitalei cât și TPBI și STB SA au lucrat ceva mai mult la îmbunătățirea rețelei de transport și a parcului circulant, rețeaua de transport public din București este departe de a fi una eficientă în momentele când este vitală pentru oraș, în special în orele de vârf ale zilelor lucrătoare, când bucureștenii ar trebui să fie convinși prin eficiență să lase mașinile acasă în favoarea transportului public. O nouă scumpire este în acest moment nejustificată în raportul calitate – preț al transportului public, încă o serie de măsuri nu foarte costisitoare, cum ar fi continuarea implementării benzilor dedicate și eficientizarea repartizării și reparațiilor parcului existent, fiind necesare pentru a crește eficiența acestuia.

Mai mult, călătorii încă sunt transportați cu vehicule vechi care cu un mic efort de eficientizare ar putea fi eliminate din exploatarea comercială, un exemplu fiind utilizarea tramvaielor Tatra, care ar trebui redusă doar la vagoane adaptate pentru muzeu și evenimente speciale. De asemenea, mai sunt 4 luni și începe sezonul de vară, care se anunță unul cel puțin la fel de călduros ca în 2024, când în special în lunile iulie și august, temperaturile au depășit constant 35 de grade lungi perioade de timp, perioade în care este necesar ca transportul public din regiune să se pregătească cu vehicule cât mai multe dotate cu aer condiționat.
Mobilitate.eu
TRANSPORT. INFRASTRUCTURA. MOBILITATE
Lucian
Partener forum
Mesaje: 2655
Membru din: Mar Mai 17, 2022 9:44 pm

Dum Ian 19, 2025 10:41 pm

Știu,că se spunea și mai ales de către directorul STB(daca nu gresesc),că toate aceste investiții de acum,de la achiziția de vehicule și până la modernizarea liniilor de tramvaie se va vedea și în prețul de călătorie. Încă mai sunt multe de făcut,de la benzi,cum spuneai și tu și până la achiziția de noi vehicule...chiar daca au mai venit între timp. Și încă nu a început "nebunia" șantierelor...4-5 șantiere daca se mai deschid cel puțin,se va da peste cap tot transportul în comun.Sau aproape tot...
Avatar utilizator
Marian Andrei
Administrator
Mesaje: 5825
Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Dum Ian 19, 2025 10:51 pm

Pai sa se vada, dar cand este gata, nu scumpesc acum cand o sa ne plimbe cu cine stie ce epave Euro 3 pe navetele interminabile, cu lucrari care vor incepe si vor dura ani de zile ca nu au bani sau proiectul complet, cum s-a tot lungit linia 5. Iar la ora actuala, cu exceptia catorva linii, in intervalele de varf transportul public e praf.
Mobilitate.eu
TRANSPORT. INFRASTRUCTURA. MOBILITATE
Avatar utilizator
Nicu1252
Utilizator nou
Mesaje: 77
Membru din: Lun Mai 16, 2022 11:09 pm

Dum Ian 19, 2025 11:54 pm

Parca se vorbea de infiintarea de benzi bus pe toate bulevardele care au peste 3 benzi pe sens. Ce se mai aude de treaba asta. Un exemplu care ar face transportul in comun mai eficient ar fi ca pe Sos. Colentina de la intersectia cu Sos. Fundeni si pana la Obor se poate face banda 1 ca banda pentru transportul in comun si liniile regionale sa circule pe ea nu pe linia de tramvai cum e acum. De aceasta banda bus ar beneficia si linii ca 66,182,282,382,143, pe langa liniile regio fara a mai face acel dute vino ba pe linia de tramvai ba pe carosabil. Un alt lucru important ar fii infiintarea unui terminal intermodal in zona Pasajului Colentina (capatul liniei 21), cu acces si din Sos. Andronache si din Sos. Colentina unde sa opreasca o parte din liniile regio. Singurele linii regio care ar trebui sa treaca de Pasaj Colentina ar trebui sa fie 460 si 467. Prin acest lucru ai putea asigura o frecventa mai buna cu acelasi numar de ture pe liniile regio, linii care unele sunt foarte lungi care au niste intervale destul de mari. Un exemplu poate fi linia 409.
Lucian
Partener forum
Mesaje: 2655
Membru din: Mar Mai 17, 2022 9:44 pm

Lun Ian 20, 2025 12:34 am

Personal cred,că sa faci banda pe Colentina sau Mihai Bravu și aici că vorbim și de Stefan cel Mare și așa mai departe,nu faci altceva decât să "gâtui" și mai tare traficul și așa mega circulat pe aceste artere. Trebuie lăsat pe linia de tramvaie,dar folosite materiale de calitate de la asfalt și altele de genul și ce mai încurcă sunt stațiile de tramvaie "face to face". Încurcă mult intrările în stații și cat se mai sta și la semafor,de pe sensul celalalt automat mai prinde cel puțin un semafor,și între timp vine altul de pe sensul invers și așteaptă și ăla până să intre în statie,treburi care duc la întârzieri și tot așa.Un întreg lanț... Stațiile face to face au fost gândite bine la vremea lor,dar pentru acum,cu circulația autobuzelor...cu siguranță,nu. Văd,des imaginea asta la Dristor,mai ales...
Scrie răspuns

Înapoi la “Mobilitatea în regiunea București - Ilfov”