Tramvaiele Bucur 1
- Marian Andrei
- Administrator
- Mesaje: 5562
- Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
- Localitate: Bucuresti
- Contact:
In anul 1998 RATB a inceput punerea bazelor unui sistem modern pentru modernizarea retelei de tramvai. Cu aceasta ocazie a aparut si termenul de Metrou Usor care se traduce prin realizarea unei cai de rulare pentru tramvaie tip CF , separata de partea carosabila pentru a permite tramvaielor sa prinda viteze superioare si sa faca opriri doar in statii. Pentru realizarea unui asemenea sistem nu era de ajuns doar partea de cale de rulare deoarece sunt necesare si vagoane de tramvai de calitate care sa poate prinde viteze superioare si in acelasi timp sa nu puna in pericol siguranta si comfortul calatorilor.
Deoarece nu existau fondurile necesare pentru achizitionarea de vagoane noi a fost pus in practica un proiect de modernizare a vagoanelor Tatra T4R, vagoane importate din Cehia in anul 1975. Astfel in anul 1998 a aparut primul prototip al acestui tramvai V2S-T. Acesta este un tramvai bidirectional format din doua tronsoane articulate, obtinute prin transformarea si legarea a doua caroserii T4R. Tractiunea acestui vagon este asigurata de 2 boghiuri motor ( 1 si 3 ) de tip Tatra, cu rama si suspensie iar sub articulatie a fost montat un boghiu purtator tip V3A ( 2 ) . Prototipul a realizat in exploatare peste 200.000 km fara defectiuni majore.Dupa primul prototip ( numar de parc 3001 ) a fost executat si al doilea prototip care este asemanator la partea tehnica dar are un design schimbat.
Caracteristicile primelor 2 vagoane (#3001,#3002) sunt :
- Actionarea cu chopper comandat prin microprocesor, comenzile de tractiune si franare facandu-se prin controller actionat manual
- Frana electrica recuperative si reostatica. Ansamblul chopper a fost importat de la CKD � TRANKCE Praga.
- Franele de pe boghiurile motoare si boghiul purtator sunt electrohidraulice de tip Hanning & Kahl in doua trepte, derivate din frana vagoanelor V3A modernizate.Boghiul motor a ramas in esenta acelasi , suspensia a fost imbunatatita prin adaugarea suspensiei primare alcatuite din resorturi de metal-cauciuc tip Contitech.
- Serviciile auxiliare utilizeaza o sursa static , vagonul este prevazut cu intrerupator ultrarapid tip Secheron.Contactorii sunt de tip Microelectrica Scientifica de mare fiabilitate.
- Tramvaiul este dotat cu o instalatie computerizata de inregistrare so redare a vitezei. Aceasta instalatie are si rolul de �cutie neagra� in caz de accident.
- Imbracamintea exterioara este realizata din table de aluminiu lipita pe structura de rezistenta a vagonului iar acoperisul este de tip PAFS, asamblat in aceeasi solutie iar geamurile sunt lipite direct pe caroserie printr-o tehnologie moderna.
Ulterior s-a realizat proiectarea si construirea celui de-al treilea prototip cu noi solutii imbunatatite utilizand si experienta unor colaboratori din exterior, cum ar fi Ganzansaldo, Kieppe, Holec etc. Noutatea acestui prototip este introducerea unui nou sistem de bord electronic care permite vizualizarea in timp real a vitezei , voltajului care intra in sistem precum si alte informatii utile.
Fata de primele 2 modele , al treilea a fost construit in varianta simpla fara a mai fi bidirectional , deoarece nu sunt necesare asemenea vagoane iar constructia lor ar fi implicat costuri suplimentare.
Dupa al doilea prototip a urmat versiunea finala care a constat in schimbarea designului cu unul mai nou,mai aerodinamic si o noua schema de vopsire cu albastru si rosu , schema care a reprezentat o diferenta majora fata de restul parcului. Versiunea finala (#3004) reprezinta vagonul de baza pentru viitoare proiecte de constructie a unor vagoane mai mari cu podea semi-coborata. Din cauza unor probleme de ordin financiar in anul 2005 nu s-a realizat nici un vagon de acest tip. In anul 2006 proiectul a fost continuat prin continuarea seriei cu #3005 si urmeaza #3006 pana la sfarsitul anului. Se preconizeaza ca anul 2007 va aduce 10 astfel de vagoane , apoi se va trece la modificarea modelului de baza astfel incat sa fie dublu articulat si cu 30-40% podea joasa.
Date tehnice ale vagoanelor Bucur (seria de baza 3004+)
- Tip Constructiv- Tramvai articulat cu doua corpuri
- Aranjamentul rotilor - BM1-BP-BM2
- Ecartament - 1435 mm
- Latimea caroseriei - 2200 mm
- Lungime Totala- 20730 mm
- Inaltimea caroseriei - 3142 mm
- Tensiunea retelei - 750 Vcc (525-900 Vcc)
- Numarul motoarelor de tractiune - 4 (CC cu ventilatie fortata)
- Puterea maxima continua - 188kW
- Forta maxima de tractiune- 47kN
- Viteza maxima limitata 52 Km/H
- Masa vagonului gol - ~25,5 t
- Masa cu incarcarea maxima - ~40 t
- Numar de locuri pe scaun- 28
- Numar de locuri total- 188
- Inaltimea podelei - 930 mm
- Numar de usi - 4
- Diametrul rotii noi / uzate - 700/636 mm
- Sistem de tractiune - DC Chopper - tehnologie IGBT
- Sistem de franare - Frana electrodinamica combinata recuperativa si reostatica ; Frana cu resort de acumulare hidraulica ; Frana cu patina la sina
V2S-T: #3001, #3002
V2A-T: #3003 > #3011
Deoarece nu existau fondurile necesare pentru achizitionarea de vagoane noi a fost pus in practica un proiect de modernizare a vagoanelor Tatra T4R, vagoane importate din Cehia in anul 1975. Astfel in anul 1998 a aparut primul prototip al acestui tramvai V2S-T. Acesta este un tramvai bidirectional format din doua tronsoane articulate, obtinute prin transformarea si legarea a doua caroserii T4R. Tractiunea acestui vagon este asigurata de 2 boghiuri motor ( 1 si 3 ) de tip Tatra, cu rama si suspensie iar sub articulatie a fost montat un boghiu purtator tip V3A ( 2 ) . Prototipul a realizat in exploatare peste 200.000 km fara defectiuni majore.Dupa primul prototip ( numar de parc 3001 ) a fost executat si al doilea prototip care este asemanator la partea tehnica dar are un design schimbat.
Caracteristicile primelor 2 vagoane (#3001,#3002) sunt :
- Actionarea cu chopper comandat prin microprocesor, comenzile de tractiune si franare facandu-se prin controller actionat manual
- Frana electrica recuperative si reostatica. Ansamblul chopper a fost importat de la CKD � TRANKCE Praga.
- Franele de pe boghiurile motoare si boghiul purtator sunt electrohidraulice de tip Hanning & Kahl in doua trepte, derivate din frana vagoanelor V3A modernizate.Boghiul motor a ramas in esenta acelasi , suspensia a fost imbunatatita prin adaugarea suspensiei primare alcatuite din resorturi de metal-cauciuc tip Contitech.
- Serviciile auxiliare utilizeaza o sursa static , vagonul este prevazut cu intrerupator ultrarapid tip Secheron.Contactorii sunt de tip Microelectrica Scientifica de mare fiabilitate.
- Tramvaiul este dotat cu o instalatie computerizata de inregistrare so redare a vitezei. Aceasta instalatie are si rolul de �cutie neagra� in caz de accident.
- Imbracamintea exterioara este realizata din table de aluminiu lipita pe structura de rezistenta a vagonului iar acoperisul este de tip PAFS, asamblat in aceeasi solutie iar geamurile sunt lipite direct pe caroserie printr-o tehnologie moderna.
Ulterior s-a realizat proiectarea si construirea celui de-al treilea prototip cu noi solutii imbunatatite utilizand si experienta unor colaboratori din exterior, cum ar fi Ganzansaldo, Kieppe, Holec etc. Noutatea acestui prototip este introducerea unui nou sistem de bord electronic care permite vizualizarea in timp real a vitezei , voltajului care intra in sistem precum si alte informatii utile.
Fata de primele 2 modele , al treilea a fost construit in varianta simpla fara a mai fi bidirectional , deoarece nu sunt necesare asemenea vagoane iar constructia lor ar fi implicat costuri suplimentare.
Dupa al doilea prototip a urmat versiunea finala care a constat in schimbarea designului cu unul mai nou,mai aerodinamic si o noua schema de vopsire cu albastru si rosu , schema care a reprezentat o diferenta majora fata de restul parcului. Versiunea finala (#3004) reprezinta vagonul de baza pentru viitoare proiecte de constructie a unor vagoane mai mari cu podea semi-coborata. Din cauza unor probleme de ordin financiar in anul 2005 nu s-a realizat nici un vagon de acest tip. In anul 2006 proiectul a fost continuat prin continuarea seriei cu #3005 si urmeaza #3006 pana la sfarsitul anului. Se preconizeaza ca anul 2007 va aduce 10 astfel de vagoane , apoi se va trece la modificarea modelului de baza astfel incat sa fie dublu articulat si cu 30-40% podea joasa.
Date tehnice ale vagoanelor Bucur (seria de baza 3004+)
- Tip Constructiv- Tramvai articulat cu doua corpuri
- Aranjamentul rotilor - BM1-BP-BM2
- Ecartament - 1435 mm
- Latimea caroseriei - 2200 mm
- Lungime Totala- 20730 mm
- Inaltimea caroseriei - 3142 mm
- Tensiunea retelei - 750 Vcc (525-900 Vcc)
- Numarul motoarelor de tractiune - 4 (CC cu ventilatie fortata)
- Puterea maxima continua - 188kW
- Forta maxima de tractiune- 47kN
- Viteza maxima limitata 52 Km/H
- Masa vagonului gol - ~25,5 t
- Masa cu incarcarea maxima - ~40 t
- Numar de locuri pe scaun- 28
- Numar de locuri total- 188
- Inaltimea podelei - 930 mm
- Numar de usi - 4
- Diametrul rotii noi / uzate - 700/636 mm
- Sistem de tractiune - DC Chopper - tehnologie IGBT
- Sistem de franare - Frana electrodinamica combinata recuperativa si reostatica ; Frana cu resort de acumulare hidraulica ; Frana cu patina la sina
V2S-T: #3001, #3002
V2A-T: #3003 > #3011
- Marian Andrei
- Administrator
- Mesaje: 5562
- Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
- Localitate: Bucuresti
- Contact:
Ca tot vorbim de el, 3004 in ianuarie 2014 in probe pe bulevardul Vasile Milea, ca tot ne apropiem si de momentul ala. Are dosarul de RK de cativa ani dar momentan a fost abandonat si cel mai probabil nu va mai fi facut niciodata, mai ales daca va fi lansata o noua licitatie pentru tramvaie noi, iar restul seriei se apropie si ea de limita boghiurilor, in contextul in care nu mai exista piese mecanice pentru ele. Nu vad un viitor prea lung pentru seria asta, vagoane destul de reusite, dar cu multe neajunsuri cum ar fi lipsa podelei coborate, dar si numarul mic de vagoane care nu justifica mari proiecte de investitii in ele, cum se face de exemplu la V3Auri cu modernizarile si upgradeurile (gen 4014).
- punmeister
- Utilizator avansat
- Mesaje: 628
- Membru din: Mar Mai 03, 2022 7:12 pm
- Localitate: Aviatiei City
N-au ce sa le mai faca, ele oricum au avut problema motorizarii mici de 160kW (4x40kW) mostenite de la Tatra (motiv pentru care n-au primit sectiune LF in mijloc), iar in curand nu cred ca mai tine MCKV-ul, si nu vad sa puna diagnoza SATREC.
- Marian Andrei
- Administrator
- Mesaje: 5562
- Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
- Localitate: Bucuresti
- Contact:
Cateva imagini cu ele in depoul Militari in ultimele saptamani. Sunt in exploatare normala toate 8 vagoane - 3003, 3005, 3006, 3007, 3008, 3009, 3010, 3011, din ele lipsind cu ocazia defectelor sau tamponarilor diverse, important fiind ca nu mai exista imobilizate de lunga durata cum se intampla acum cativa ani. Ramane de vazut ce se va face cu 3004 care ar putea fi si el repus in functiune in depou daca se gasesc piesele necesare si suport minim din partea URAC, problema majora fiind lipsa pieselor mecanice si a bandajelor model Tatra.
- Marian Andrei
- Administrator
- Mesaje: 5562
- Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
- Localitate: Bucuresti
- Contact:
3003 noaptea la Piata Progresu
- Marian Andrei
- Administrator
- Mesaje: 5562
- Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
- Localitate: Bucuresti
- Contact:
3003, 3005, 3006, 3007, 3009, 3010 acum cateva zile la traseu. Inafara de 3008 tamponat, toate cele active sunt in circulatie.
-
- Utilizator avansat
- Mesaje: 129
- Membru din: Sâm Iun 04, 2022 5:13 pm
- Localitate: București
- Contact:
Pai n ar avea cum sa inlocuiasca tot sistemul de tractiune la URAC (in loc de sasiu Tatra sa fie sasiu V3A)????Marian Andrei scrie: ↑Mie Iun 01, 2022 9:05 pmCateva imagini cu ele in depoul Militari in ultimele saptamani. Sunt in exploatare normala toate 8 vagoane - 3003, 3005, 3006, 3007, 3008, 3009, 3010, 3011, din ele lipsind cu ocazia defectelor sau tamponarilor diverse, important fiind ca nu mai exista imobilizate de lunga durata cum se intampla acum cativa ani. Ramane de vazut ce se va face cu 3004 care ar putea fi si el repus in functiune in depou daca se gasesc piesele necesare si suport minim din partea URAC, problema majora fiind lipsa pieselor mecanice si a bandajelor model Tatra.
MetroGO-Romania
TRANSPORTURI. MISCARE URBANA.
TRANSPORTURI. MISCARE URBANA.
- Marian Andrei
- Administrator
- Mesaje: 5562
- Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
- Localitate: Bucuresti
- Contact:
Vrei sa zici boghiu, ca sasiu e imposibil. Nu, nu se poate, ca boghiul V3A are cu totul alt sistem de montare pe caroserie, este imposibil sa fie modificat.
- Marian Andrei
- Administrator
- Mesaje: 5562
- Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
- Localitate: Bucuresti
- Contact:
3001 la Basarab acum 15 ani, in prezent asteapta casarea in depoul Militari.
- Fadeey
- Utilizator avansat
- Mesaje: 191
- Membru din: Vin Iul 08, 2022 10:38 pm
- Localitate: Bucuresti, Sector 2
Situația lui 3004 mi se pare o băiatule de joc... indiferent seria de bucur 1 este una depășită, 18m nu mai sunt suficienți pentru un tramvai în bucuresti-ul de azi, singura linie pe care le-as vedea rostul ar fi 3 și 47.
- punmeister
- Utilizator avansat
- Mesaje: 628
- Membru din: Mar Mai 03, 2022 7:12 pm
- Localitate: Aviatiei City
Nu neaparat lungimea de 20,7 metri (nu 18!) este problema, ci absenta sectiunii LF si faptul ca motorizarea de 4x40kW mosteniti de la Tatra sunt insuficienti.
- Marian Andrei
- Administrator
- Mesaje: 5562
- Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
- Localitate: Bucuresti
- Contact:
3004 s-a discutat in vara lui 2022 pentru o repunere in functiune, problema este ca necesita si ceva interventii la URAC, care oricum nu mai are capacitatea nici pentru V3Auri. Plus ca lipsesc destul de multe piese vitale, sistemele de franare, electronica, MCKVuri care nu se mai produc, URACul nu prea mai are oameni care sa repare chopperele. La partea de boghiuri este fix problema parcului de Tatra unde nu mai sunt cardane, elemente mecanice, bandaje. Treptat oricum toate seria de albastre o sa dispara in cativa ani. Si logic este ca decat sa fie reparat 3004, mai bine este reparat 306 sau orice alt CH PPC.
- punmeister
- Utilizator avansat
- Mesaje: 628
- Membru din: Mar Mai 03, 2022 7:12 pm
- Localitate: Aviatiei City
Oricum Bucur 1 si-a facut treaba pentru ce urma sa devina dupa CH-PPC si Bucur LF.
- Srancher202
- Utilizator nou
- Mesaje: 22
- Membru din: Joi Dec 15, 2022 5:12 pm
- Localitate: București - Sectorul 2
Exact.
- Marian Andrei
- Administrator
- Mesaje: 5562
- Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
- Localitate: Bucuresti
- Contact:
3001 si 3002 vor fi conservate in depoul Colentina, nu se stie 3004 dar probabil si el. Anul trecut a fost o discutie despre reactivarea lui 3004, dar efortul este prea mare si de lunga durata pentru un rezultat care nu stiu cat de viabil ar fi. De asemenea 3001 nu se stie cum va putea fi mutat fiind destul de putrezit.
- Marian Andrei
- Administrator
- Mesaje: 5562
- Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
- Localitate: Bucuresti
- Contact:
Vor astepta casarea acolo. Personal pentru muzeu l-as pastra pe 3004, el este adevaratul Bucur care a stat la baza tuturor proiectelor URAC.
Pai 3001 poate fi dezmembrat direct in depou, din moment ce e clar ca nu mai are nici un viitor. Legat de 3004, ar fi o idee buna sa fie pastrat pentru muzeu, si macar cosmetizat, daca nu se mai poate face nimic sa revina in circulatie.
- Marian Andrei
- Administrator
- Mesaje: 5562
- Membru din: Vin Apr 29, 2022 5:27 pm
- Localitate: Bucuresti
- Contact:
3004, 4042, astea sunt vagoane reprezentative care pot fi pastrate, nu 3001 si 3002 de care nu a auzit mai nimeni.
Revenind in zilele noastre, in curand vom vedea constant Bucur 1 pe liniile 11 si 44.
Revenind in zilele noastre, in curand vom vedea constant Bucur 1 pe liniile 11 si 44.